Regulamentul-cadru din 08.01.2024 privind studiile universitare de doctorat

În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 56 din 22 ianuarie 2024 a fost publicat Regulamentul-cadru din 08.01.2024 privind studiile universitare de doctorat, parte integrantă din Ordinul nr. 3020/2024 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind studiile universitare de doctorat.

Text integral*, în vigoare la 22 ianuarie 2024:
(*pentru forma actualizată la zi, accesați AICI)

CAPITOLUL I
Dispoziţii generale

Art. 1.
(1) Prezentul regulament-cadru privind studiile universitare de doctorat, denumit în continuare Regulament, constituie cadrul legal care reglementează organizarea şi desfăşurarea programelor de studii universitare de doctorat din România.

(2) În baza prevederilor prezentului regulament, în termen de 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a ordinului de aprobare, la propunerea Consiliului pentru studiile universitare de doctorat, IOSUD adoptă regulamentul propriu privind studiile universitare de doctorat prin hotărâre a senatului universitar/Prezidiului Academiei Române.

Art. 2.
În accepţiunea prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:

a) studiile universitare de doctorat – al III-lea ciclu de studii universitare care permite dobândirea unei calificări de nivelul 8 din European Qualifications Framework/Cadrul european al calificărilor (EQF/CEC) şi din Cadrul naţional al calificărilor (CNC);

b) programul de studii universitare de doctorat – totalitatea activităţilor în care este implicat studentul-doctorand, relevante din punctul de vedere al studiilor universitare de doctorat, program care cuprinde totalitatea activităţilor de proiectare, organizare, predare, conducere şi realizare efectivă a învăţării, aplicare practică, cercetare şi evaluare care conduc la o calificare universitară de nivelul 8 din EQF/CEC şi din CNC;

c) domeniul de studii universitare de doctorat – domeniul care se regăseşte ca atare în Nomenclatorul domeniilor şi al programelor de studii universitare, stabilit anual prin hotărâre a Guvernului, iniţiată şi, după caz, modificată şi/sau completată de Ministerul Educaţiei înaintea datei de 31 august a fiecărui an;

d) instituţia organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD) – instituţia de învăţământ superior care a dobândit legal dreptul de a organiza programe universitare de doctorat/Academia Română;

e) Consiliul pentru studiile universitare de doctorat (CSUD)-structura organizatorică şi administrativă constituită în cadrul IOSUD, responsabilă de strategia IOSUD, elaborarea şi aplicarea regulamentului propriu privind studiile universitare de doctorat;

f) şcoala doctorală (SD) – structura organizatorică şi administrativă constituită în cadrul IOSUD care oferă sprijinul necesar pentru desfăşurarea studiilor de doctorat într-o anumită disciplină sau tematică disciplinară ori interdisciplinară;

g) studentul-doctorand – studentul înmatriculat în programul de studii universitare de doctorat;

h) conducătorul de doctorat – persoana care a obţinut dreptul de conducere a doctoratului anterior datei intrării în vigoare a Legii învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi persoanele care obţin atestatul de abilitare şi devin membre ale unei şcoli doctorale din cadrul unei IOSUD, pe bază de contract individual de muncă;

i) contractul de studii universitare de doctorat – contractul care are ca obiect derularea activităţilor specifice programului de studii, reglementând raporturile dintre IOSUD, conducătorul de doctorat şi studentul-doctorand, cu precizarea drepturilor şi obligaţiilor părţilor semnatare, în concordanţă cu legislaţia în vigoare, prevederile Cartei universitare şi hotărârile senatului universităţii/Prezidiului Academiei Române;

j) mobilitatea academică – dreptul studenţilor-doctoranzi de a li se recunoaşte creditele transferabile dobândite, în condiţiile legii, la alte instituţii de învăţământ superior din ţară sau din străinătate. Mobilitatea poate fi internă sau internaţională, fizică, virtuală sau mixtă, respectiv definitivă sau temporară, pentru toate formele de învăţământ;

k) teza de doctorat – lucrarea ştiinţifică originală elaborată de către studentul-doctorand în cadrul studiilor universitare de doctorat, condiţie legală pentru obţinerea titlului de doctor;

l) diploma de doctor – actul de studii eliberat de IOSUD după îndeplinirea tuturor procedurilor legale aferente programului de studii universitare de doctorat;

m) consiliul şcolii doctorale (CŞD) – structură de conducere a şcolii doctorale;

n) coautor al unei publicaţii – orice persoană nominalizată în lista de autori ai unei publicaţii ştiinţifice;

o) confecţionarea de rezultate sau date – raportarea de rezultate sau date fictive, care nu sunt rezultatul real al unei activităţi de cercetare-dezvoltare;

p) falsificarea de rezultate sau date – raportarea selectivă sau respingerea datelor ori a rezultatelor nedorite, manipularea reprezentărilor sau a ilustraţiilor, alterarea aparatului experimental ori numeric pentru a obţine datele dorite, fără a raporta alterările efectuate, în scopul denaturării adevărului ştiinţific;

q) plagiatul – prezentarea drept creaţie sau contribuţie ştiinţifică pretins personală într-o operă scrisă, inclusiv în format electronic, a unor texte, idei, demonstraţii, date, teorii, rezultate sau metode ştiinţifice preluate din opere scrise, inclusiv în format electronic, ale altor autori, fără a menţiona acest lucru şi fără a face trimitere la sursele originale;

r) autoplagiatul – republicarea unor părţi substanţiale din propriile publicaţii anterioare, inclusiv traduceri, fără a indica în mod corespunzător sau a cita originalul.

CAPITOLUL II
Organizarea şi desfăşurarea studiilor universitare de doctorat

Art. 3.
Studiile universitare de doctorat reprezintă al III-lea ciclu de studii universitare, a cărui finalitate constă în dezvoltarea resursei umane competente în realizarea cercetării ştiinţifice, capabile de inserţie pe piaţa muncii înalt calificate. Ele constau în formarea prin cercetare pentru cercetare-dezvoltare şi inovare şi constituie o experienţă profesională de cercetare, finalizată, după susţinerea tezei de doctorat şi validarea procedurii, prin acordarea diplomei de doctor.

Art. 4.
Studiile universitare de doctorat se organizează şi se desfăşoară în conformitate cu prevederile prezentului regulament, doar în cadrul instituţiilor de învăţământ superior şi în cadrul Academiei Române, care au dobândit legal dreptul de a organiza programe universitare de doctorat.

Art. 5.
Prin aplicarea dispoziţiilor prezentului regulament se urmăreşte atingerea următoarelor obiective:

a) realizarea unui cadru minim de referinţă pentru practicile de organizare a programelor de studii universitare de doctorat;

b) promovarea de proceduri şi principii comune pentru garantarea calităţii în organizarea şi desfăşurarea programelor de studii universitare de doctorat.

Art. 6.
(1) Prezentul regulament se aplică tuturor programelor de studii universitare de doctorat organizate de IOSUD, inclusiv programelor de studii universitare de doctorat realizate în cadrul cooperării internaţionale universitare, în regim de cotutelă, pe baza acordului scris între instituţiile respective, precum şi celor organizate în comun de mai multe instituţii de învăţământ superior-integrat şi în consorţii pentru învăţământ dual, inclusiv în IOSUD realizate prin consorţii universitare, formate din instituţii de învăţământ superior şi spitale, clinici sau institute de cercetare din ţară sau din străinătate.

(2) Instituţiile de învăţământ superior româneşti organizatoare de studii universitare de doctorat acreditate pot organiza, în comun cu alte instituţii de învăţământ superior acreditate din Spaţiul european al învăţământului superior, programe de studii universitare de doctorat integrate, finalizate cu diplomă comună sau diplomă dublă sau multiplă, recunoscute de statul de origine, în conformitate cu o metodologie-cadru adoptată prin ordin al ministrului educaţiei.

(3) Instituţiile de învăţământ superior româneşti organizatoare de studii universitare de doctorat, care organizează programe de studii integrate, finalizate cu diplomă comună sau cu diplomă dublă sau multiplă, în condiţiile alin. (2), stabilesc un regulament propriu de organizare şi funcţionare a acestora, aprobat de senatul universitar. Prin regulament se stabilesc inclusiv modalitatea de admitere şi finalizare a acestor studii, formatul actelor de studii, precum şi modalitatea de eliberare a acestora.

Art. 7.
(1) Programele de studii universitare de doctorat se organizează în şcoli doctorale şi sunt de două tipuri:

a) doctorat ştiinţific, care are ca finalitate producerea de cunoaştere ştiinţifică originală, relevantă internaţional, pe baza unor metode ştiinţifice, organizat numai la forma de învăţământ cu frecvenţă. Acesta poate fi realizat şi în condiţiile prevederilor art. 9 alin. (11), în regim cu taxă. Doctoratul ştiinţific este o condiţie pentru cariera profesională în învăţământul superior şi cercetare;

b) doctorat profesional, în domeniile artelor, sportului, ale ştiinţelor militare, respectiv pentru învăţământul universitar dual, care are ca finalitate producerea de cunoaştere originală pe baza aplicării metodei ştiinţifice, a reflecţiei sistematice sau a cercetării aplicative asupra unor creaţii artistice, asupra unor performanţe sportive de înalt nivel naţional şi internaţional sau asupra unor teme de importanţă practică şi care constituie o bază pentru cariera profesională în învăţământul superior şi în cercetare, în domeniile vizate.

(2) Învăţământul superior dual se organizează pentru ciclul al III-lea prin doctorat profesional conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.

(3) Ciclul de studii doctorale în regim dual este forma de învăţământ în care responsabilităţile cu privire la desfăşurarea activităţilor de învăţare, predare, aplicative, de cercetare şi evaluare sunt partajate între IOSUD şi operatorii economici.

(4) IOSUD organizează şi desfăşoară activităţi de învăţare, predare şi evaluare, iar operatorii economici organizează activităţi de învăţare prin muncă şi participă la evaluare. Activităţile aplicative şi de cercetare se pot desfăşura atât la IOSUD, cât şi la operatorii economici.

(5) IOSUD încheie cu operatorii economici contractul de parteneriat, prin care sunt stabilite condiţiile de colaborare, drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi costurile asumate de parteneri.

(6) Studentul-doctorand încheie cu IOSUD şi operatorul economic un contract individual de studii şi pregătire practică/cercetare, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor.

(7) Competenţele dobândite în urma promovării studiilor universitare de doctorat sunt cele aferente calificării de nivelul 8 din EQF/CEC şi din CNC.

(8) Programele de studii universitare de doctorat asigură formarea unor competenţe profesionale (de conţinut, cognitive şi de cercetare) în domenii de specialitate, precum şi a unor competenţe transversale.

(9) În sensul prezentului regulament sunt calificate drept competenţe profesionale următoarele competenţe specifice domeniului:

a) cunoştinţe avansate în domeniu;

b) capacitatea de identificare, formulare şi soluţionare într-o manieră creativă a problemelor de cercetare;

c) stăpânirea metodelor şi tehnicilor de cercetare avansată;

d) cunoştinţe privind managementul proiectelor de cercetare;

e) stăpânirea procedeelor şi soluţiilor noi în cercetare;

f) abilităţi de documentare şi valorificare a lucrărilor ştiinţifice;

g) capacitate de a redacta lucrări ştiinţifice şi alte materiale academice la un nivel avansat, într-un stil adecvat domeniului de studiu şi cu respectarea rigorilor specifice acestuia la nivel naţional şi internaţional;

h) capacitatea de a prelucra şi procesa date la un nivel avansat, inclusiv prin utilizarea softurilor dedicate, în funcţie de domeniu;

i) abilităţi lingvistice la nivel academic în limbi de circulaţie internaţională necesare documentării şi elaborării de lucrări ştiinţifice;

j) înţelegerea şi capacitatea de aplicare a principiilor şi valorilor eticii cercetării ştiinţifice în domeniul respectiv.

(10) În sensul prezentului regulament, sunt considerate drept competenţe transversale următoarele:

a) competenţe de comunicare, scrisă şi orală, în domeniul ştiinţei şi culturii;

b) competenţe lingvistice avansate în limbi de circulaţie internaţională, inclusiv de a exprima şi formula idei în contexte multiculturale şi multilingve;

c) aptitudini şi competenţe digitale avansate, parte a transformării digitale la nivel social, inclusiv prin utilizarea inteligenţei artificiale;

d) abilităţi de interrelaţionare şi de lucru în echipă;

e) cunoştinţe de management al resurselor umane, materiale şi financiare;

f) cunoştinţe privind managementul carierei, precum şi însuşirea de tehnici privind căutarea unui loc de muncă şi de creare de locuri de muncă pentru alţii;

g) cunoştinţe privind managementul riscului, crizei şi al eşecului;

h) cunoştinţe privind gândirea critică, inclusiv aptitudinea de a analiza, interpreta sau formula raţionamente în diferite contexte;

i) cunoştinţe privind utilizarea legislaţiei în domeniul drepturilor de proprietate intelectuală;

j) capacitatea de a inova şi însuşirea conceptelor privind antreprenoriatul economic, tehnologic şi social.

Art. 8.
(1) Programele de studii universitare de doctorat ştiinţific se organizează la forma de învăţământ cu frecvenţă.

(2) Programele de studii universitare de doctorat profesional se pot organiza, de regulă, la forma de învăţământ cu frecvenţă.

(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), programele de studii universitare de doctorat se pot organiza şi la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă.

(4) Pentru programele de studii universitare de doctorat, obligaţiile referitoare la frecvenţă şi frecvenţă redusă sunt stabilite de către senatul universitar/Prezidiul Academiei Române, la propunerea CSUD.

(5) Candidatul la studiile universitare de doctorat profesional poate opta în momentul înscrierii la concursul de admitere pentru una dintre formele de învăţământ, în acord cu obligaţiile prevăzute la alin. (4).

CAPITOLUL III
Finanţarea studiilor universitare de doctorat

Art. 9.
(1) Studiile universitare de doctorat se organizează cu finanţare de la bugetul de stat, în regim cu taxă sau din alte surse legal constituite.

(2) Finanţarea studiilor de doctorat poate fi realizată şi de persoane juridice de drept privat sau de institute de cercetare-dezvoltare, pe baza unui contract cu IOSUD.

(3) Persoanele juridice de drept privat pot propune conducătorilor de doctorat din IOSUD teme de cercetare relevante pentru aria lor de interes şi pentru care sunt dispuse să asigure o finanţare suplimentară. La propunerea conducătorilor de doctorat, IOSUD poate încheia contracte cu respectivele persoane juridice de drept privat prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor.

(4) Prin hotărâre a Guvernului iniţiată de Ministerul Educaţiei se alocă anual, pentru studiile universitare de doctorat, un număr de locuri egal cu numărul de granturi. În metodologia de calcul al finanţării instituţiilor de învăţământ superior se vor avea în vedere costurile, pe domenii şi tipuri ale doctoratului, pentru programul de studii avansate şi pentru programul individual de cercetare ştiinţifică sau de cercetare aplicativă, după caz.

(5) Alocarea locurilor şi a granturilor către IOSUD se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei.

(6) Granturile aferente studiilor universitare de doctorat includ cuantumul burselor individuale la forma cu frecvenţă şi nu includ cuantumul burselor individuale la forma cu frecvenţă redusă.

(7) IOSUD stabileşte în mod transparent, prin regulamentul propriu, criteriile şi modul în care se distribuie şcolilor doctorale locurile bugetate şi bursele doctorale, precum şi procentul minim din grantul doctoral alocat exclusiv finanţării formării profesionale a studenţilor-doctoranzi.

(8) IOSUD va aloca minimum 20% din finanţarea pe granturi doctorale pentru activităţile de cercetare desfăşurate de către studenţii-doctoranzi, inclusiv pentru mobilităţile naţionale şi internaţionale ale acestora.

(9) Plata drepturilor studentului-doctorand se realizează conform legii, fără a exclude alte forme de remunerare prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare.

(10) O persoană poate beneficia de finanţare de la buget pentru un singur program de studii universitare de doctorat.

(11) Persoanele care dispun de resursele financiare corespunzătoare, fie din surse proprii, fie din burse acordate de persoane fizice sau juridice, pot fi admise ca studenţi-doctoranzi în regim cu taxă, în condiţiile prevăzute în regulamentul propriu al IOSUD.

CAPITOLUL IV
IOSUD, şcoala doctorală, contractul de studii universitare de doctorat şi conducătorul de doctorat

Art. 10.
(1) IOSUD este instituţia de învăţământ superior care a dobândit recunoaşterea acestei calităţi în urma procesului de evaluare externă a calităţii, potrivit legii.

(2) Academia Română are calitatea de IOSUD şi se supune prevederilor legale privind evaluarea periodică în vederea menţinerii acreditării şi pentru acreditarea de domenii de studii universitare de doctorat. Studenţii-doctoranzi înmatriculaţi în cadrul Academiei Române au aceleaşi drepturi şi obligaţii ca studenţii-doctoranzi din instituţiile de învăţământ superior.

(3) Reprezentantul legal al IOSUD este:

a) rectorul instituţiei de învăţământ superior, în cazul în care instituţia care reprezintă legal IOSUD este o instituţie de învăţământ superior;

b) preşedintele Academiei Române, în cazul în care instituţia care reprezintă legal IOSUD este Academia Română;

c) preşedintele consorţiului universitar, în cazul în care instituţia care reprezintă legal IOSUD este un consorţiu universitar.

(4) IOSUD este responsabilă de aprobarea, comunicarea şi respectarea regulamentului propriu de organizare şi desfăşurare a programelor de studii universitare de doctorat, elaborat în baza legii şi a prezentului regulament, cu respectarea prevederilor art. 12 din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.

(5) IOSUD se va preocupa permanent de creşterea calităţii experienţei educaţionale şi de cercetare a studenţilor săi doctoranzi, prin crearea cât mai multor facilităţi de dezvoltare personală şi profesională, prin asigurarea condiţiilor de studiu şi cercetare în limbi străine şi creşterea numărului mobilităţilor internaţionale ale studenţilor-doctoranzi, astfel încât cel puţin 20% dintre studenţii doctoranzi să efectueze un stagiu de pregătire în străinătate sau o altă formă de mobilitate.

(6) Implicarea IOSUD în dezvoltarea parteneriatelor cu instituţii de învăţământ superior de prestigiu din străinătate, precum şi numărul mobilităţilor internaţionale ale studenţilor-doctoranzi şi ale conducătorilor de doctorat constituie criteriu de evaluare periodică a IOSUD.

(7) IOSUD este responsabilă de recunoaşterea stagiilor aprobate de şcolile doctorale din subordine şi efectuate de studenţii-doctoranzi în cadrul mobilităţilor interne şi internaţionale.

(8) IOSUD poate încheia parteneriate pentru desfăşurarea de programe de studii universitare de doctorat cu alte instituţii de învăţământ superior şi/sau cu unităţi de cercetare-dezvoltare ori cu persoane juridice de drept privat.

(9) IOSUD oferă sprijinul instituţional, administrativ şi logistic şcolilor doctorale subordonate.

(10) IOSUD dispune, în cadrul instituţional propriu, de structuri specifice de conducere şi administrare a programelor de studii universitare de doctorat, inclusiv la nivelul şcolilor doctorale. Aceste structuri funcţionează conform legii şi prezentului regulament.

(11) IOSUD dezvoltă şi implementează mecanisme în vederea creşterii retenţiei studenţilor-doctoranzi în mediul universitar, inclusiv prin sprijinirea studenţilor-doctoranzi proveniţi din medii socioeconomice dezavantajate, fără a fi eliminate criteriile şi meritele de ordin academic.

(12) IOSUD, în colaborare cu Centrul pentru Consiliere şi Orientare în Carieră sau alte structuri existente la nivelul IOSUD, după caz, organizează activităţi specifice dedicate studenţilor-doctoranzi: consiliere cu privire la participarea la evenimente cu profil academic/de cercetare; cursuri periodice de scriere academică, integritate academică, comunicare ştiinţifică; consiliere şi sprijin în zona administrativă, precum şi alte activităţi în sprijinul studenţilor-doctoranzi.

Art. 11.
(1) La nivelul IOSUD, activitatea de pregătire doctorală este coordonată de CSUD.

(2) CSUD funcţionează în baza Legii învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, a prevederilor prezentului regulament şi ale regulamentului propriu al IOSUD.

(3) Principalele atribuţii ale CSUD sunt:

a) stabilirea strategiei IOSUD;

b) elaborarea regulamentului propriu de organizare şi desfăşurare a programelor de studii universitare de doctorat la nivelul IOSUD;

c) formularea propunerilor privind înfiinţarea şi desfiinţarea şcolilor doctorale din cadrul IOSUD;

d) selectarea conducătorilor de doctorat care fac parte dintr-o şcoală doctorală nou-înfiinţată;

e) elaborarea cerinţelor pentru redactarea tezelor de doctorat;

f) elaborarea standardelor de etică şi deontologie aplicabile pe parcursul studiilor de doctorat;

g) alte atribuţii specifice, stabilite prin regulamentul propriu IOSUD, potrivit legii.

(4) CSUD este condus de un director, care este membru de drept al CSUD. Funcţia de director al CSUD este asimilată funcţiei de prorector.

(5) Directorul CSUD este numit în urma unui concurs public organizat de către reprezentantul legal al IOSUD.

(6) Metodologia de desfăşurare a concursului public trebuie să respecte prevederile prezentului regulament şi este aprobată de senatul universitar/Prezidiul Academiei Române.

(7) Anunţul privind organizarea concursului se publică cu cel puţin două luni înainte de data-limită stabilită pentru înscrierea candidaţilor.

(8) Anunţul se publică cel puţin prin următoarele modalităţi:

a) la loc vizibil, pe pagina principală a site-ului web al IOSUD;

b) pe site-ul web al Ministerului Educaţiei;

c) în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.

(9) La concursul pentru ocuparea postului de director al CSUD se pot prezenta numai persoane care au dreptul de a conduce doctorate şi care îndeplinesc standardele minimale şi obligatorii pentru acordarea atestatului de abilitare în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a anunţului privind scoaterea la concurs a postului.

(10) Comisia de concurs este formată din 5 membri, dintre care cel puţin 3 trebuie să fie din afara IOSUD, din ţară sau din străinătate. Comisia de concurs este numită prin decizie a rectorului/preşedintelui Academiei Române.

(11) Cel puţin un membru al comisiei de concurs are un contract de muncă încheiat cu o instituţie de învăţământ superior sau de cercetare din străinătate, recunoscută ca atare de Ministerul Educaţiei.

(12) Membrii comisiei de concurs trebuie să aibă dreptul de a conduce doctorate, în ţară sau în străinătate, şi să îndeplinească standardele minimale şi obligatorii pentru acordarea atestatului de abilitare în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a anunţului privind scoaterea la concurs a postului.

(13) În baza deciziei comisiei de concurs, reprezentantul legal al IOSUD încheie cu persoana desemnată un contract de management pe o perioadă de 5 ani.

(14) CSUD este alcătuit din minimum 7 şi maximum 17 membri.

(15) Mandatul membrilor CSUD este de 5 ani.

(16) CSUD are ca membri:

a) conducători de doctorat din cadrul IOSUD;

b) conducători de doctorat din ţară sau din străinătate;

c) reprezentanţi ai studenţilor-doctoranzi din cadrul şcolilor doctorale din IOSUD, în proporţie de 25%.

(17) CSUD poate avea ca membri şi personalităţi ştiinţifice sau personalităţi din sectoarele industriale şi socioeconomice relevante.

(18) Metodologia de desemnare a membrilor CSUD trebuie să respecte prevederile prezentului regulament şi este aprobată de senatul universitar/Prezidiul Academiei Române.

(19) Membrii CSUD care sunt cadre didactice universitare sau cercetători trebuie să aibă dreptul de a conduce doctorate, în ţară sau în străinătate, şi să îndeplinească standardele minimale şi obligatorii pentru acordarea atestatului de abilitare în vigoare la data desemnării lor ca membri ai CSUD.

(20) Şcolile doctorale sunt reprezentante în CSUD prin cote-părţi stabilite în metodologia prevăzută la alin. (18).

(21) În cazul IOSUD care au un număr mai mare de şcoli doctorale decât numărul de poziţii pentru conducătorii de doctorat în CSUD, cotele-părţi pot fi stabilite şi pe grupe de şcoli doctorale.

(22) Membrii CSUD sunt aleşi prin votul universal, direct, secret şi egal al conducătorilor de doctorat şi studenţilor-doctoranzi din cadrul şcolilor doctorale din IOSUD.

(23) Statutul de student-doctorand reprezentant în CSUD, în consiliul şcolii doctorale, denumit în continuare CŞD, ori în alte structuri de reprezentare la nivelul instituţiei de învăţământ superior nu poate fi condiţionat în niciun fel, cu excepţia îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la art. 18 alin. (1). Intervenţiile cadrelor didactice în procesul de alegere a studenţilor-doctoranzi constituie abatere disciplinară şi se sancţionează conform prevederilor art. 175 din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.

(24) CSUD se întruneşte lunar sau ori de câte ori este nevoie, la cererea directorului CSUD sau a cel puţin o treime din numărul membrilor săi.

Art. 12.
(1) Cadrul general de organizare şi de funcţionare a şcolilor doctorale este stabilit prin prezentul regulament şi prin regulamentul propriu al IOSUD.

(2) În cadrul IOSUD pot funcţiona una sau mai multe şcoli doctorale. Înfiinţarea şi desfiinţarea şcolilor doctorale este propusă de CSUD şi aprobată de senatul universitar/Prezidiul Academiei Române.

(3) Şcoala doctorală asigură perfecţionarea şi extinderea pregătirii studenţilor-doctoranzi prin activităţi de predare, seminarizare, evaluare, cercetare ştiinţifică, dezvoltare tehnologică, proiectare şi creaţie artistică, potrivite specificului domeniilor de doctorat în care se organizează programe de studii.

(4) În structura unei IOSUD, o şcoală doctorală are un rang egal cu cel al unui departament. Şcoala doctorală este condusă de directorul şcolii doctorale şi de consiliul şcolii doctorale. Directorul şcolii doctorale este asimilat directorului de departament. Consiliul şcolii doctorale este asimilat consiliului departamentului. Directorul şcolii doctorale este membru de drept al Consiliului şcolii doctorale.

(5) Directorul şcolii doctorale realizează managementul şi conducerea operativă a şcolii doctorale. Acesta răspunde de elaborarea şi implementarea planurilor de învăţământ, de statele de funcţii, de managementul cercetării şi al calităţii şi sprijină conducerea IOSUD în activitatea de management financiar al şcolii doctorale. În exercitarea acestei funcţii, el este ajutat de consiliul şcolii doctorale.

(6) Selecţia, angajarea, evaluarea periodică, formarea, motivarea şi încetarea relaţiilor contractuale de muncă ale personalului sunt în responsabilitatea directorului şcolii doctorale, conform prevederilor cartei universitare.

(7) Statele de funcţii se întocmesc la nivelul departamentelor sau al şcolilor doctorale, prin consultarea membrilor acestora, şi se avizează de consiliul facultăţii sau, după caz, de consiliul şcolii doctorale, respectiv de către rectorul instituţiei de învăţământ superior/preşedintele Academiei Române şi se aprobă de senatul universitar/Prezidiul Academiei Române.

(8) Statul de funcţii al şcolii doctorale include toate posturile de conducător de doctorat necesare funcţionării respectivei şcoli doctorale şi toate poziţiile de student-doctorand aflate în coordonarea conducătorilor de doctorat. Numărul minim de conducători de doctorat şi de poziţii de student-doctorand se calculează în funcţie de numărul domeniilor în care respectiva şcoală doctorală organizează programe de studii universitare de doctorat.

(9) Numărul posturilor pentru personalul didactic auxiliar şi pentru personalul administrativ se stabileşte de senatul universitar/Prezidiul Academiei Române, la propunerea rectorului/preşedintelui Academiei Române, în funcţie de bugetul şi specificul şcolii doctorale şi în funcţie de structura tehnico-administrativă.

(10) În situaţia în care norma didactică nu poate fi alcătuită conform legii, diferenţele până la norma didactică minimă se completează cu activităţi de cercetare ştiinţifică, cu acordul consiliului şcolii doctorale, la propunerea directorului şcolii doctorale şi cu aprobarea consiliului de administraţie. Diminuarea normei didactice este de cel mult 1/2 din norma respectivă, iar ora de cercetare este echivalentă cu 0,5 ore convenţionale. Cadrul didactic îşi menţine calitatea de titular în funcţia didactică obţinută prin concurs.

(11) În şcolile doctorale poate funcţiona pe posturi distincte şi personal de cercetare cu contract individual de muncă pe perioadă determinată sau nedeterminată.

(12) Personalul de cercetare din învăţământul superior desfăşoară activităţi specifice, stabilite în fişa individuală a postului de către conducerea şcolii doctorale.

(13) Şcoala doctorală se organizează şi funcţionează cu conducători de doctorat care au dobândit acest drept, potrivit legii. O şcoală doctorală se poate constitui numai dacă aceasta cuprinde cel puţin 3 conducători de doctorat pentru care organizează studii universitare de doctorat.

(14) Şcoala doctorală poate impune standarde minimale transparente de performanţă ştiinţifică pe care conducătorii de doctorat trebuie să le îndeplinească pentru a deveni membri ai şcolii doctorale respective.

(15) Pe lângă conducătorii de doctorat, unei şcoli doctorale i se pot afilia şi alţi cercetători sau cadre didactice, implicaţi în activităţi de cercetare şi/sau predare în cadrul şcolii doctorale, din cadrul instituţiilor partenere ale IOSUD sau din cadrul altor instituţii ori unităţi de cercetare-dezvoltare, din ţară sau din străinătate.

(16) La nivelul şcolii doctorale, directorul şcolii doctorale şi membrii consiliului şcolii doctorale sunt aleşi prin votul universal, direct şi secret al conducătorilor de doctorat, respectiv al studenţilor-doctoranzi din şcoala doctorală respectivă.

(17) Au dreptul de a fi aleşi ca membri în consiliul şcolii doctorale persoanele care au calitatea de conducător de doctorat în respectiva şcoală doctorală. Mandatul membrilor CŞD este de 5 ani.

(18) Studenţii-doctoranzi au cel puţin un reprezentant în cadrul consiliului şcolii doctorale.

(19) Şcolile doctorale pun la dispoziţia studenţilor-doctoranzi un program de pregătire bazat pe studii universitare avansate alcătuit din activităţi desfăşurate în formaţiuni instituţionalizate de studiu, prin cursuri, seminare, laboratoare şi altele asemenea.

(20) Programul de pregătire bazat pe studii universitare avansate include o disciplină de etică şi integritate academică, inclusiv etică a cercetării ştiinţifică, obligatoriu a fi parcursă de către toţi studenţii-doctoranzi înmatriculaţi.

(21) Şcoala doctorală poate recunoaşte, conform regulamentului IOSUD şi în condiţiile legii, parcurgerea unor stagii anterioare de doctorat şi/sau a unor stagii de cercetare ştiinţifică, desfăşurate în ţară sau în străinătate, în instituţii de învăţământ superior sau în centre de cercetare recunoscute, precum şi parcurgerea unor cursuri în cadrul programelor de studii universitare de masterat de cercetare.

(22) Şcolile doctorale pot organiza centre sau laboratoare de cercetare care funcţionează ca unităţi de venituri şi cheltuieli în cadrul IOSUD.

(23) Modul de desfăşurare a programului de studii universitare de doctorat este stabilit de conducătorul de doctorat, cu consultarea studentului-doctorand, şi avizat de consiliul şcolii doctorale.

Art. 13.
(1) Persoana admisă la un program de studii universitare de doctorat are calitatea de student-doctorand pe întreaga perioadă a prezenţei sale în cadrul programului respectiv, de la înmatriculare şi până la finalizarea programului de studii sau până la exmatriculare, mai puţin în perioadele de întrerupere a studiilor, dar incluzând eventualele prelungiri acordate conform prevederilor contractului de studii, în baza regulamentului propriu al IOSUD.

(2) Calitatea de student-doctorand se menţine inclusiv în perioada mobilităţilor interne şi internaţionale. În cazul mobilităţilor academice internaţionale ale studenţilor-doctoranzi care vin să studieze pe cont propriu valutar, recunoaşterea creditelor transferabile se realizează de către IOSUD, în temeiul autonomiei universitare.

(3) Recunoaşterea creditelor transferabile, în cazul mobilităţilor academice naţionale şi internaţionale, se poate realiza de către IOSUD numai pentru persoana care dovedeşte calitatea de student-doctorand cu acte de studii sau documente de şcolarizare emise de instituţia de învăţământ superior pe care a frecventat-o.

(4) Condiţiile şi modul în care se realizează mobilitatea academică se stabilesc printr-o metodologie aprobată prin ordin al ministrului educaţiei.

(5) Studenţii-doctoranzi pot fi încadraţi de IOSUD ca asistenţi de cercetare sau asistenţi universitari, după caz, pe perioadă determinată, în urma unui concurs.

(6) Studentul-doctorand încadrat ca asistent de cercetare poate desfăşura activităţi didactice remunerate în regim de plata cu ora, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

(7) Medicii rezidenţi au dreptul de a se înscrie în perioada rezidenţiatului la program de studii universitare de doctorat. Cei care ocupă prin concurs posturi didactice de asistent universitar în instituţii de învăţământ superior din domeniul sănătăţii, conform prevederilor alin. (5), continuă formarea în rezidenţiat şi sunt retribuiţi pentru ambele activităţi.

(8) Pe parcursul derulării programului de studii universitare de doctorat, studentul-doctorand are următoarele drepturi:

a) să beneficieze de sprijinul, îndrumarea şi coordonarea conducătorului de doctorat;

b) să participe la seminarele sau reuniunile de lucru ale personalului de cercetare-dezvoltare din cadrul IOSUD atunci când sunt în discuţie teme relevante pentru studiile universitare de doctorat;

c) să fie reprezentat în forurile decizionale ale şcolii doctorale, potrivit prevederilor prezentului regulament;

d) să acceseze şi să utilizeze infrastructura de cercetare a IOSUD, incluzând logistica, centrele de documentare, bibliotecile (inclusiv baze de date internaţionale) şi echipamentele şcolii doctorale şi ale IOSUD pentru elaborarea proiectelor de cercetare şi a tezei de doctorat;

e) să se înscrie la cursurile şi seminarele organizate de alte şcoli doctorale;

f) să lucreze împreună cu echipe de cercetători din cadrul IOSUD sau din cadrul unor unităţi de cercetare-dezvoltare care au încheiat acorduri sau parteneriate instituţionale cu IOSUD, fiind încurajate şi sprijinite iniţiativele cu caracter interdisciplinar;

g) să fie integraţi în echipele de proiecte de cercetare din cadrul IOSUD, inclusiv prin participarea la procesul de redactare şi depunere a cererilor de finanţare;

h) să beneficieze de mobilităţi naţionale sau internaţionale;

i) să beneficieze de sprijin instituţional pentru a participa la conferinţe sau congrese ştiinţifice, ateliere de lucru, şcoli de vară ori iarnă şi seminare naţionale şi internaţionale în domeniul în care şi-a ales teza de doctorat;

j) să participe la sesiunile de comunicări ştiinţifice organizate de şcoala doctorală sau/şi de IOSUD;

k) să fie informat cu privire la curriculumul studiilor universitare de doctorat din cadrul şcolii doctorale;

l) să beneficieze de serviciile-suport pentru studenţi, existente la nivelul instituţiilor de învăţământ superior, inclusiv de cele pentru cazare şi cantină.

(9) Studentul-doctorand are următoarele obligaţii:

a) să respecte orarul stabilit împreună cu conducătorul de doctorat şi să îşi îndeplinească obligaţiile de susţinere a lucrărilor şi de prezentare a rezultatelor cercetării;

b) să susţină, la solicitarea sa, cel puţin o dată la 12 luni, o prezentare a progresului programului său de cercetare ştiinţifică în faţa comisiei de îndrumare şi integritate academică şi a conducătorului de doctorat;

c) să fie în legătură permanentă cu conducătorul de doctorat;

d) să respecte disciplina instituţională, fără a-i fi îngrădită libertatea academică;

e) să respecte politicile de etică şi deontologie universitară şi să îşi desfăşoare studiile şi cercetările cu respectarea normelor de integritate academică.

(10) Pe toată durata activităţii, studentul-doctorand beneficiază de recunoaşterea vechimii în muncă şi specialitate, precum şi de asistenţă medicală şi stomatologică gratuită în condiţiile prevăzute de Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi de contractul-cadru, fără plata contribuţiilor sociale obligatorii reglementate prin Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.

(11) Perioada desfăşurării studiilor universitare de doctorat este asimilată, conform legislaţiei domeniului pensiilor, pentru stabilirea stagiului de cotizare.

(12) După susţinerea tezei de doctorat, IOSUD eliberează o adeverinţă care atestă perioada în care studentul-doctorand a urmat studiile universitare de doctorat.

(13) Conflictele dintre studentul-doctorand şi conducătorul de doctorat se mediază de către consiliul şcolii doctorale, iar în cazul nesoluţionării conflictului la acest nivel, acesta este mediat de către CSUD.

(14) Conflictele dintre studentul-doctorand şi şcoala doctorală se mediază de către CSUD.

(15) Studentul doctorand răspunde pentru originalitatea tezei de doctorat.

Art. 14.
(1) Conducătorii de doctorat sunt persoanele care au obţinut dreptul de conducere de doctorat anterior datei intrării în vigoare a Legii învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi persoanele care au obţinut atestatul de abilitare şi devin membre ale unei şcoli doctorale din cadrul unei IOSUD, pe bază de contract individual de muncă.

(2) Un conducător de doctorat poate îndruma studenţi-doctoranzi numai în domeniul pentru care a obţinut acest drept. Prin excepţie, la înfiinţare, un nou domeniu de studii universitare de doctorat poate funcţiona cu conducători de doctorat din aceeaşi ramură de ştiinţă.

(3) Un cadru didactic şi de cercetare care are dreptul de a conduce doctorate şi care este titular la o instituţie de învăţământ superior sau de cercetare care nu este IOSUD poate să facă parte dintr-o şcoală doctorală la o IOSUD.

(4) Un conducător de doctorat nu poate îndruma simultan studenţi-doctoranzi decât într-o singură IOSUD, excepţie făcând doctoratele conduse în cotutelă.

(5) Începând cu anul universitar 2026-2027, un conducător de doctorat poate îndruma simultan 8 studenţi-doctoranzi, nefiind incluşi eventualii studenţi-doctoranzi coordonaţi în cotutelă, cu rol secundar. Prin excepţie, pot fi îndrumaţi până la maximum 12 studenţi-doctoranzi/conducător de doctorat numai cu aprobarea senatului universitar/Prezidiului Academiei Române, dar nu pentru mai mult de 20% din conducătorii de doctorat dintr-o şcoală doctorală.

(6) Până la data prevăzută la alin. (5) senatul universitar decide numărul maxim de studenţi-doctoranzi ce pot fi îndrumaţi simultan de un conducător de doctorat.

(7) Pentru activitatea pe care o desfăşoară în această calitate, conducătorii de doctorat sunt remuneraţi în conformitate cu legislaţia în vigoare.

(8) La cererea motivată a studentului-doctorand, consiliul şcolii doctorale poate decide schimbarea conducătorului de doctorat, dacă s-a constatat neîndeplinirea obligaţiilor legale sau contractuale asumate de către acesta, pentru alte motive care vizează raportul de îndrumare dintre conducătorul de doctorat şi studentul-doctorand, precum şi în cazul în care se constată indisponibilitatea conducătorului de doctorat. În aceste cazuri, în cel mult 30 de zile, consiliul şcolii doctorale desemnează un alt conducător de doctorat, în cadrul aceluiaşi domeniu.

(9) Dacă încetarea raporturilor de coordonare a unui student-doctorand se produce din vina exclusivă a conducătorului de doctorat, şcoala doctorală propune CSUD luarea unor măsuri de sancţionare a acestuia, conform prevederilor regulamentului propriu IOSUD.

(10) La desemnarea unui nou conducător de doctorat, consiliul şcolii doctorale va avea în vedere prioritar necesitatea ca studentul-doctorand să poată finaliza programul de doctorat în domeniul de studii universitare specificat în contractul de studii, conform înmatriculării. Dacă în cadrul IOSUD nu se poate identifica un conducător de doctorat disponibil, IOSUD va întreprinde demersuri pentru facilitarea mobilităţii academice a studentului-doctorand, în cadrul aceluiaşi domeniu, dar la o altă IOSUD.

(11) Conducătorul de doctorat este sprijinit în activitatea cu studentul-doctorand de către o comisie de îndrumare şi integritate academică. Modalitatea de constituire a acestei comisii este stabilită prin regulamentul propriu al IOSUD.

(12) Membrii comisiei de îndrumare şi integritate academică pot face parte din echipa de cercetare a conducătorului de doctorat, pot fi alte persoane afiliate şcolii doctorale sau cadre didactice şi de cercetare neafiliate acesteia. Cel puţin un membru al acestei comisii este din afara instituţiei de învăţământ superior/Academiei Române.

(13) Membrii comisiei de îndrumare şi integritate academică nu pot fi nominalizaţi ca membri în comisia de susţinere publică a tezei de doctorat.

(14) Drepturile şi obligaţiile conducătorului de doctorat decurg din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, din regulamentul propriu al IOSUD, din regulamentul şcolii doctorale, precum şi din contractul său de muncă.

(15) Drepturile conducătorului de doctorat includ:

a) dreptul de a îndruma şi evalua activitatea studentului-doctorand în cadrul programului de studii universitare de doctorat, conform autonomiei profesionale şi universitare, urmărind exigenţele programului de studii universitare de doctorat şi respectând interesele profesionale ale studentului-doctorand;

b) dreptul de a propune comisia de îndrumare şi integritate academică, respectiv comisia de doctorat;

c) dreptul la o evaluare internă şi externă imparţială, conformă cu metodologia specifică a procesului de evaluare;

d) dreptul de a cunoaşte metodologia în raport cu care este evaluat, atât în evaluarea internă, cât şi în evaluarea externă;

e) dreptul de a cunoaşte rezultatele evaluării interne şi externe a propriei activităţi;

f) dreptul de a refuza îndrumarea unui student-doctorand în condiţiile în care este pus fără voia sa într-un conflict de interese;

g) dreptul de a solicita motivat consiliului şcolii doctorale întreruperea relaţiei de îndrumare cu un student-doctorand;

h) dreptul de a solicita şcolii doctorale organizarea unui concurs de admitere pentru fiecare poziţie de student-doctorand vacantă aflată sub îndrumarea sa;

i) dreptul de a decide elementele de studiu din cadrul programului de pregătire bazat pe studii universitare avansate la care studentul-doctorand trebuie să participe, cu respectarea prevederilor prezentului regulament.

(16) Conducătorul de doctorat are următoarele obligaţii:

a) să asigure îndrumarea ştiinţifică, profesională şi deontologică a fiecărui student-doctorand;

b) să propună temele de cercetare;

c) să asigure condiţiile şi să stimuleze progresul studenţilor-doctoranzi în cercetarea pe care o realizează;

d) să efectueze monitorizarea şi evaluarea obiectivă şi riguroasă a fiecărui student-doctorand;

e) să sprijine mobilitatea studenţilor-doctoranzi;

f) să evite apariţia conflictelor de interese în îndrumarea studenţilor-doctoranzi;

g) să depună toate diligenţele în ceea ce priveşte verificarea conformităţii tezelor de doctorat în raport cu cerinţele specifice unei creaţii originale.

Art. 15.
(1) Studiile universitare de doctorat se pot organiza şi în cotutelă, caz în care studentul-doctorand îşi desfăşoară activitatea sub îndrumarea concomitentă a unui conducător de doctorat din România şi a unui conducător de doctorat dintr-o altă ţară sau sub îndrumarea concomitentă a doi conducători de doctorat din IOSUD-uri diferite din România, pe baza unui acord scris între instituţiile organizatoare implicate, aspecte ce se vor regăsi în contractul de studii.

(2) În cazul în care acordul scris de cotutelă este încheiat între o IOSUD din România şi o instituţie organizatoare de doctorat din străinătate, parcursul programului de studii, teza de doctorat elaborată şi condiţiile de susţinere publică trebuie stabilite astfel încât să fie respectate prevederile legale aplicabile la nivelul ambelor state. În caz contrar, procedura administrativă desfăşurată de IOSUD va fi invalidată, iar titlul de doctor nu se va acorda.

(3) Doctoratul în cotutelă poate fi organizat şi în cazul în care conducătorii de doctorat sunt din aceeaşi IOSUD.

(4) În cazul studiilor de doctorat organizate în cotutelă, conducătorul de doctorat principal este cel pe a cărui poziţie vacantă de student-doctorand s-a organizat concursul de admitere, al doilea conducător de doctorat având rol secundar.

(5) Studentul-doctorand este contabilizat integral la conducătorul de doctorat principal, inclusiv în normarea activităţii de predare şi cercetare a acestuia.

Art. 16.
(1) Admiterea la studii universitare de doctorat este procesul de selecţie a candidaţilor pentru poziţiile vacante de student-doctorand pe care conducătorii de doctorat din cadrul şcolii doctorale decid să le propună spre ocupare în cadrul sesiunilor de admitere organizate de IOSUD, prin intermediul şcolilor doctorale.

(2) Temele de cercetare aferente fiecărei poziţii vacante de student-doctorand sunt propuse de conducătorul de doctorat şi aprobate de către consiliul şcolii doctorale.

(3) Forma de finanţare a fiecărei poziţii de student-doctorand propuse spre ocupare este aprobată de către CSUD înaintea scoaterii la concurs a acestora, în funcţie de tema de cercetare propusă de conducătorul de doctorat, în conformitate cu strategia instituţională de finanţare a unor domenii prioritare şi arii de interes şi în baza regulamentului propriu al IOSUD.

(4) Selecţia candidatului pentru o poziţie vacantă de student-doctorand este realizată de şcoala doctorală cu respectarea:

a) prevederilor metodologiei-cadru de admitere la studii universitare, adoptată prin ordin al ministrului educaţiei;

b) prevederilor regulamentului propriu al IOSUD.

(5) Regulamentul propriu al IOSUD conţine în mod obligatoriu un capitol dedicat admiterii la studii universitare de doctorat, cu prevederi clare privind:

a) forma şi conţinutul concursului de admitere;

b) criteriile de evaluare şi selecţie a candidaţilor în funcţie de caracteristicile generale ale poziţiei vacante de student-doctorand scoase la concurs (după forma de organizare a programului de studiu, tipul de finanţare, drepturile şi obligaţiile care revin studentului-doctorand în urma ocupării prin admitere a respectivei poziţii etc.), afişate cu cel puţin 6 luni înainte de susţinerea concursului de admitere;

c) afişarea rezultatelor admiterii;

d) modalităţile de soluţionare a contestaţiilor.

(6) Şcolile doctorale asigură transparenţa concursurilor de admitere şi garantează accesul candidaţilor la informaţiile privind procedurile de selecţie şi admitere la doctorat.

(7) Informaţiile cu privire la organizarea concursului de admitere la studiile universitare de doctorat se afişează la sediul instituţiei şi se publică pe site-ul oficial al IOSUD cu cel puţin 30 de zile înaintea organizării acestuia.

(8) Au dreptul să participe la concursul de admitere la studii universitare de doctorat numai absolvenţii cu diplomă de masterat sau echivalentă acesteia conform legii, iar numărul cumulat de credite de studii transferabile dobândite, pentru ciclul de studii universitare de licenţă şi de masterat, să fie de cel puţin 300.

(9) După finalizarea procedurii de admitere, şcoala doctorală afişează ierarhia candidaţilor admişi/respinşi, cu menţionarea beneficiarilor de granturi doctorale, respectiv a formei de învăţământ.

(10) Şcoala doctorală gestionează eventualele contestaţii înregistrate, în conformitate cu prevederile regulamentului propriu al IOSUD, şi afişează rezultatele derulării acestei proceduri.

(11) Toţi candidaţii declaraţi admişi în urma organizării unui concurs de admitere sunt cuprinşi în decizia CSUD de admitere la studii, întocmită pe tipurile de finanţare, aferentă respectivei sesiuni de concursuri de admitere organizate în şcolile doctorale ale IOSUD.

(12) După înmatriculare, toţi studenţii-doctoranzi sunt înscrişi în Registrul matricol unic (RMU).

Art. 17.
(1) Contractul de studii are ca obiect derularea activităţilor specifice programului de studii universitare de doctorat, reglementând raporturile dintre IOSUD, conducătorul de doctorat şi studentul-doctorand, cu precizarea drepturilor şi obligaţiilor părţilor semnatare, în concordanţă cu legislaţia în vigoare, prevederile cartei universitare şi hotărârile senatului universităţii/ Prezidiului Academiei Române.

(2) Modelul contractului-cadru de studii universitare de doctorat se elaborează de către CSUD, conform regulamentului propriu al IOSUD, şi este pus la dispoziţia tuturor şcolilor doctorale.

(3) Contractul de studii universitare de doctorat se încheie cu fiecare student-doctorand în parte şi este semnat de studentul-doctorand, conducătorul de doctorat şi reprezentantul legal al IOSUD.

(4) Contractul de studii universitare de doctorat cuprinde cel puţin următoarele informaţii:

a) date despre IOSUD şi şcoala doctorală;

b) datele de identificare ale studentului-doctorand şi ale conducătorului de doctorat;

c) domeniul de studii universitare de doctorat;

d) tipul doctoratului;

e) forma de învăţământ;

f) forma de finanţare;

g) cuantumul lunar al bursei/taxei de studiu, după caz;

h) norma activităţilor de cercetare şi/sau didactice, conform încadrării, în cazul doctoratului cu frecvenţă;

i) durata programului de studii universitare de doctorat urmat;

j) tema de cercetare;

k) limba în care se organizează programul de studii;

l) limba în care se redactează şi se susţine teza de doctorat – limba română, limba unei minorităţi naţionale sau o limbă de circulaţie internaţională. Tezele de doctorat redactate în altă limbă decât limba română vor fi însoţite obligatoriu de un rezumat redactat în limba română;

m) standardele minimale obligatoriu a fi respectate pe parcursul studiilor şi în procesul de elaborare a tezei de doctorat;

n) termenul de finalizare a tezei de doctorat;

o) condiţiile de prelungire a termenului de finalizare a tezei de doctorat;

p) condiţiile de întrerupere a programului de studii;

q) cuantumul activităţilor didactice pe care studentul-doctorand le desfăşoară şi perioada în care acestea se desfăşoară;

r) condiţiile în care se poate schimba conducătorul de doctorat;

s) condiţiile de încetare a contractului de studii;

t) informaţii privind prelucrarea datelor cu caracter personal, conform legislaţiei în vigoare.

(5) Contractele de studii nu se modifică în timpul anului universitar. Taxa de studiu se va menţine pe toată durata normală a ciclului de studiu, putând fi indexată cu maximum rata inflaţiei, pentru aceeaşi promoţie de studenţi.

Art. 18.
(1) Programul de studii universitare de doctorat se desfăşoară sub coordonarea unui conducător de doctorat şi cuprinde:

a) un program de pregătire bazat pe studii universitare avansate, în cadrul şcolii doctorale;

b) un program individual de cercetare ştiinţifică sau de cercetare aplicativă, după caz, pentru domeniile în care se organizează doctorat profesional.

(2) Numărul de credite de studii transferabile aferente ciclului de studii universitare de doctorat se stabileşte de fiecare instituţie de învăţământ superior în funcţie de domeniul ştiinţific sau artistic, conform legii.

(3) Durata programului de studii universitare de doctorat este de 4 ani. În situaţii speciale, durata programului de studii universitare de doctorat poate fi prelungită cu 1-2 ani, cu aprobarea senatului universitar, la propunerea conducătorului de doctorat şi în limita fondurilor disponibile, sau redusă cu un an, la solicitarea studentului-doctorand, cu avizul conducătorului de doctorat şi cu aprobarea senatului universitar/Prezidiului Academiei Române.

(4) Studiile universitare de doctorat se pot întrerupe din motive temeinice, în condiţiile stabilite prin regulamentul IOSUD. Durata acestor studii se prelungeşte cu perioadele cumulate ale întreruperilor aprobate, conform prevederilor regulamentului IOSUD.

(5) Prelungirea prevăzută la alin. (3), respectiv întreruperea şi prelungirea prevăzute la alin. (4) se stabilesc prin acte adiţionale la contractul de studii universitare de doctorat.

(6) În domeniile de studii reglementate la nivel european, durata studiilor universitare de doctorat respectă reglementările aplicabile acestora.

CAPITOLUL V
Finalizarea programului de studii

Art. 19.
Studiile universitare de doctorat se finalizează prin susţinerea în şedinţă publică a tezei de doctorat în faţa comisiei de susţinere publică a tezei de doctorat, denumită în continuare comisie de doctorat.

Art. 20.
(1) IOSUD îşi poate stabili prin regulamentul propriu formatul-tip al tezei de doctorat, care poate include elemente de structură şi de formatare grafică, studentul-doctorand având obligaţia respectării respectivului format-tip.

(2) Regulamentul propriu al IOSUD prevede standardele de etică şi deontologie aplicabile pe parcursul studiilor de doctorat, inclusiv cu privire la elaborarea şi redactarea tezei de doctorat.

Art. 21.
(1) Teza de doctorat se elaborează conform cerinţelor stabilite de IOSUD prin regulamentul propriu şi în concordanţă cu reglementările prevăzute în prezentul regulament.

(2) Teza de doctorat este o lucrare originală, fiind obligatorie menţionarea sursei pentru orice material preluat.

(3) Teza de doctorat este un document public, numele şi prenumele titularului tezei de doctorat, ale conducătorului de doctorat şi ale membrilor comisiei de îndrumare şi integritate academică, precum şi datele de identificare ale IOSUD fiind de asemenea informaţii publice.

(4) Studentul-doctorand este autorul tezei de doctorat şi îşi asumă corectitudinea datelor şi informaţiilor prezentate în teză, precum şi a opiniilor şi demonstraţiilor exprimate în aceasta.

(5) Conţinutul tezei de doctorat este stabilit de studentul-doctorand prin consultare cu conducătorul de doctorat şi va respecta structura-cadru şi limitările impuse de regulamentul IOSUD.

(6) Titlul tezei de doctorat poate fi modificat cu avizul conducătorului de doctorat până în momentul finalizării acesteia în vederea susţinerii publice.

(7) IOSUD, prin şcoala doctorală, are obligaţia ca înaintea susţinerii publice a tezei de doctorat să verifice teza de doctorat prin intermediul unui program informatic de depistare a similitudinilor. Verificarea se realizează pe baza standardelor cuprinse în Ghidul naţional privind redactarea tezelor de doctorat, elaborat de către Comisia Naţională de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare (CNATDCU). Rezultatele analizei vor fi puse la dispoziţia studentului-doctorand, a conducătorului de doctorat şi a comisiei de doctorat.

Art. 22.
(1) Susţinerea publică poate avea loc numai după parcurgerea următoarelor etape:

a) studentul-doctorand predă teza de doctorat în format electronic la secretariatul şcolii doctorale, împreună cu rezumatul tezei de doctorat şi declaraţia pe propria răspundere cu privire la originalitatea tezei de doctorat;

b) şcoala doctorală realizează analiza de similitudini utilizând un program recunoscut de CNATDCU; şcoala doctorală poate utiliza suplimentar şi alt program de identificare a similitudinilor, conform regulamentului propriu al IOSUD, rapoartele de similitudini incluzându-se în dosarul de doctorat;

c) analiza şi interpretarea rezultatului raportului de similitudini sunt realizate atât de către comisia de îndrumare şi integritate academică, cât şi de către persoana/persoanele desemnată/desemnate de şcoala doctorală, conform regulamentului IOSUD. Raportul de similitudini este necesar a fi verificat de comisia de îndrumare şi integritate academică înaintea presusţinerii şi de persoana/persoanele desemnată/desemnate înainte de depunerea oficială a tezei de doctorat;

d) în situaţia în care raportul de similitudini indică nevoia realizării unor modificări la nivelul tezei de doctorat, studentul şi conducătorul de doctorat sunt înştiinţaţi oficial de către şcoala doctorală. După remedierea elementelor sesizate sunt reluate etapele de la lit. a) şi b);

e) teza de doctorat este prezentată în comisia de îndrumare şi integritate academică, stabilită la nivelul şcolii doctorale, potrivit regulamentului propriu al IOSUD;

f) după această presusţinere, care este publică, conducătorul de doctorat, în conformitate cu recomandarea comisiei şi rezultatele analizei raportului de similitudini, decide asupra depunerii oficiale a tezei şi organizării susţinerii publice;

g) referatul de acceptare al conducătorului de doctorat şi acordul membrilor comisiei se includ în „dosarul de doctorat”; teza de doctorat se depune în mod oficial la secretariatul şcolii doctorale, în format tipărit şi în format electronic, însoţită de rezultatul analizei raportului de similitudini realizat de persoana/persoanele desemnată/desemnate, împreună cu rezumatul tezei de doctorat, CV-ul doctorandului şi data estimată pentru susţinerea publică; secretariatul şcolii doctorale certifică îndeplinirea de către doctorand a tuturor obligaţiilor din cadrul programului de studii universitare de doctorat;

h) teza de doctorat şi anexele sale vor fi disponibile pentru consultare publică timp de 90 de zile calendaristice, înainte de susţinerea publică, pe platforma naţională gestionată de Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării (UEFISCDI), în conformitate cu prevederile legale în vigoare în domeniul drepturilor de autor;

i) în perioada în care teza este publică pe platforma naţională, orice persoană fizică sau juridică poate formula observaţii cu privire la existenţa unor abateri de la standardele de etică şi deontologie, inclusiv din perspectiva existenţei plagiatului. Observaţiile pot fi depuse online, la o adresă de e-mail pusă la dispoziţie de şcoala doctorală, sau la registratura IOSUD. Observaţiile se consemnează într-un raport întocmit de şcoala doctorală, care va fi transmis CSUD pentru analiză şi decizie în vederea validării iniţierii procedurii de susţinere publică a tezei de doctorat şi va face parte din dosarul de doctorat;

j) dacă decizia CSUD este de validare, se iniţiază procedura de susţinere publică a tezei de doctorat prin stabilirea comisiei de doctorat;

k) în cazul în care CSUD invalidează iniţierea procedurii de susţinere publică a tezei de doctorat, şcoala doctorală primeşte recomandări privind refacerea tezei de doctorat şi eliminarea situaţiilor neconforme cu standardele de etică şi deontologie, iar studentul-doctorand are obligaţia remedierii conţinutului tezei în termen de 3 luni de la comunicarea deciziei de invalidare a susţinerii, cu reluarea procedurii de punere în transparenţă a lucrării.

(2) Componenţa comisiei de doctorat este propusă de conducătorul de doctorat, avizată de şcoala doctorală şi aprobată de CSUD. Comisia de doctorat este alcătuită din minimum 5 membri: preşedintele, ca reprezentant al IOSUD, conducătorul de doctorat şi cel puţin 3 referenţi din ţară sau din străinătate, specialişti în domeniul în care a fost elaborată teza de doctorat şi din care cel puţin 2 îşi desfăşoară activitatea în afara IOSUD respective. Membrii comisiei de doctorat au diplomă de doctor şi au cel puţin funcţia didactică de conferenţiar universitar sau de cercetător ştiinţific gradul II ori au calitatea de conducător de doctorat, în ţară sau în străinătate.

(3) Cererea pentru fixarea datei de susţinere publică a tezei de doctorat este formulată de către studentul-doctorand, avizată de conducătorul de doctorat şi de preşedintele comisiei de susţinere. Cererea se înregistrează la secretariatul şcolii doctorale cu minimum 25 de zile calendaristice înainte de data propusă pentru susţinere. Data propusă pentru susţinere nu poate fi mai devreme de data estimată anterior pentru susţinerea publică.

(4) Teza de doctorat se redactează şi în format digital. În domeniul artelor, teza de doctorat poate fi însoţită de înregistrarea pe suport digital a creaţiei artistice originale. După emiterea diplomei de doctor, teza de doctorat, în format digital şi tipărit, se arhivează la biblioteca instituţiei de învăţământ superior, cu termen permanent.

(5) Şcoala doctorală întocmeşte şi afişează anunţul pentru susţinerea publică cu cel puţin 20 de zile calendaristice înainte de data propusă pentru susţinere. Acesta va include în mod obligatoriu locaţia, data şi ora de susţinere, conducătorul/conducătorii de doctorat, precum şi locul unde textul integral al tezei poate fi consultat în format tipărit. Anunţul susţinerii publice, rezumatul tezei în format electronic, memoriul ştiinţific, CV-ul doctorandului, CV-urile membrilor comisiei de susţinere publică a tezei de doctorat sau linkuri către acestea sunt afişate pe site-ul IOSUD.

(6) Teza de doctorat se susţine în şedinţă publică în faţa comisiei de doctorat, după evaluarea de către toţi referenţii şi depunerea referatelor acestora cu cel puţin 15 zile înainte de susţinerea tezei. Susţinerea tezei de doctorat poate avea loc în prezenţa a cel puţin 4 dintre membrii comisiei de doctorat, cu participarea fizică obligatorie a preşedintelui comisiei şi a conducătorului de doctorat, ceilalţi membri ai comisiei putând participa şi în sistem de videoconferinţă online. Susţinerea publică include obligatoriu o sesiune de întrebări din partea membrilor comisiei de doctorat şi a publicului.

(7) Pe baza susţinerii publice a tezei de doctorat, a rapoartelor referenţilor, a declaraţiei privind originalitatea lucrării şi a analizei privind gradul de similitudine, comisia de doctorat evaluează şi deliberează asupra acordării diplomei de doctor, cu respectarea standardelor minimale elaborate de CNATDCU pentru acordarea diplomei de doctor.

(8) În cazul neîndeplinirii standardelor minimale necesare acordării diplomei de doctor, comisia de doctorat va preciza elementele care urmează să fie refăcute sau completate în teza de doctorat şi va solicita o nouă susţinere publică a tezei. A doua susţinere publică a tezei are loc în faţa aceleiaşi comisii de doctorat ca în cazul primei susţineri. În cazul în care nici la a doua susţinere publică nu sunt îndeplinite standardele minimale, diploma de doctor nu va fi acordată, iar studentul-doctorand va fi exmatriculat.

(9) Dacă studentul-doctorand a îndeplinit toate cerinţele prevăzute în programul de cercetare ştiinţifică, precum şi standardele minimale aferente domeniului, comisia de doctorat propune acordarea diplomei de doctor, propunere care se înaintează împreună cu dosarul de doctorat, în maximum 30 de zile calendaristice, către CNATDCU.

(10) Structura dosarului de doctorat şi accesul la acesta vor fi reglementate printr-o procedură elaborată de CNATDCU şi aprobată prin ordin al ministrului educaţiei, cu respectarea legislaţiei în vigoare.

(11) În termen de 90 de zile calendaristice de la primirea dosarului de doctorat, CNATDCU emite un aviz conform cu privire la respectarea procedurii administrative desfăşurate la nivelul IOSUD şi respectarea criteriilor minimale pentru acordarea diplomei de doctor. Procedura administrativă include ca pas distinct verificarea declaraţiei privind originalitatea lucrării şi analizarea rapoartelor privind gradul de similitudine.

(12) În termen de 30 de zile calendaristice de la primirea avizului conform, IOSUD emite decizia de acordare a diplomei de doctor, semnată de rector/preşedintele Academiei Române, întocmeşte şi eliberează diploma de doctor.

(13) În cazul în care CNATDCU decide că procedura administrativă desfăşurată la nivelul IOSUD nu a respectat prevederile prezentului regulament, dosarul de doctorat va fi transmis înapoi către IOSUD pentru a fi reanalizat şi completat. Acesta poate fi retransmis CNATDCU pentru o nouă analiză, doar după reluarea procedurilor prevăzute la alin. (1) – (6).

(14) Dacă studentul-doctorand nu optează pentru publicarea distinctă a tezei sau a unor capitole din aceasta, forma digitală a tezei rămâne publică şi va putea fi accesată liber pe platforma naţională gestionată de UEFISCDI, inclusiv după emiterea deciziei de acordare a diplomei de doctor. Tezei i se va atribui o licenţă de protecţie a dreptului de autor.

(15) Dacă studentul-doctorand optează pentru publicarea distinctă a tezei de doctorat sau a unor capitole din aceasta, el primeşte un termen de graţie de maximum 24 de luni pentru realizarea acestei publicări, timp în care teza de doctorat, în format digital, devine inaccesibilă publicului. După expirarea termenului de graţie, în cazul în care în platforma gestionată de UEFISCDI nu a fost încărcată nicio notificare cu privire la publicarea distinctă a tezei, documentul în format digital devine automat liber accesibil, cu atribuirea unei licenţe de protecţie a dreptului de autor.

(16) După publicarea tezei sau a unor capitole din aceasta, autorul are obligaţia de a notifica IOSUD asupra acestui fapt şi de a transmite indicaţia bibliografică şi un link către publicaţie, care vor fi făcute apoi publice pe platforma naţională gestionată de UEFISCDI.

(17) După emiterea deciziei de acordare a diplomei de doctor, în termen de maximum 180 de zile, IOSUD are obligaţia transmiterii către Biblioteca Naţională a României a unui exemplar tipărit al tezei de doctorat şi al anexelor acesteia, conform Legii nr. 111/1995 privind Depozitul legal de documente, republicată, exemplar destinat Fondului intangibil, precum şi a unui exemplar digital al acestora, pe suport electronic, destinat consultării la cerere, la sediul Bibliotecii Naţionale a României, de către orice persoană interesată, cu respectarea reglementărilor legale în vigoare.

(18) IOSUD are obligaţia de a elabora şi adopta regulamente privind standardele de calitate care trebuie respectate în elaborarea tezei de doctorat. Aceste standarde vor fi corelate cu standardele minimale elaborate de CNATDCU pentru acordarea diplomei de doctor, precum şi cu ghidul privind redactarea tezelor de doctorat elaborat de CNATDCU.

CAPITOLUL VI
Etică şi deontologia universitară

Art. 23.
(1) În activităţile didactice şi de cercetare universitară este obligatorie respectarea normelor de etică şi deontologie universitară, reglementate prin Codul de etică şi deontologie universitară al instituţiei de învăţământ superior.

(2) Eventualele sesizări cu privire la nerespectarea normelor de etică şi deontologie universitară se înregistrează şi se soluţionează în conformitate cu Codul de etică şi deontologie universitară al instituţiei de învăţământ superior, elaborat în baza codului-cadru de etică şi deontologie universitară, aprobat prin hotărâre a Guvernului.

(3) Nerespectarea regulilor de etică şi deontologie universitară, inclusiv atestarea unor cazuri de plagiat dovedit, poate atrage răspunderea publică a IOSUD.

CAPITOLUL VII
Transparența

Art. 24.
IOSUD garantează transparenţa organizării şi desfăşurării programelor de studii universitare de doctorat la nivelul tuturor şcolilor doctorale proprii.

Art. 25.
(1) Şcolile doctorale, cu sprijinul logistic al IOSUD, vor asigura publicarea pe internet a tuturor informaţiilor necesare privind programele de studii universitare de doctorat, vizându-se cu precădere următoarele categorii:

a) regulamentul şcolii doctorale;

b) informaţii privind posturile vacante pentru studenţi-doctoranzi;

c) informaţii privind posturile vacante pentru conducători de doctorat;

d) informaţii privind modul de organizare şi desfăşurare a programelor doctorale;

e) informaţii privind conţinutul programelor de studii universitare de doctorat;

f) informaţii privind modul de finanţare a studiilor;

g) modelul contractului-cadru de studii doctorale;

h) informaţii privind conducătorii de doctorat şi studenţii-doctoranzi pe care îi coordonează, care includ cel puţin lista publicaţiilor şi brevetelor acestora;

i) informaţii privind rezultatele şi performanţele profesionale ale conducătorilor de doctorat;

j) ghidul privind redactarea tezelor de doctorat, respectiv standarde de elaborare, proceduri şi criterii de evaluare a acestora;

k) standardele minimale elaborate de CNATDCU pentru acordarea diplomei de doctor;

l) rezumatele tezelor de doctorat ce urmează să fie susţinute public, precum şi data, ora şi locaţia aferente susţinerilor publice, cu cel puţin 20 de zile înaintea susţinerii acestora;

m) adresele la care pot fi accesate tezele de doctorat finalizate.

(2) IOSUD publică pe pagina web proprie raportul anual de autoevaluare, care va conţine în mod obligatoriu referiri cu privire la feedbackul studenţilor-doctoranzi ce vizează calitatea procesului educaţional.

CAPITOLUL VIII
Evaluarea externă a studiilor universitare de doctorat

Art. 26.
Evaluarea externă a IOSUD, respectiv a domeniilor de studii universitare de doctorat în vederea autorizării de funcţionare provizorie sau acreditării se realizează în conformitate cu prevederile titlului IV – Asigurarea calităţii în învăţământul superior din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.


Publicat

în

de către