ÎCCJ. DCD admisă. Calculul stagiului complet de cotizare, ce trebuie realizat de către asiguraţii cu handicap mediu

În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1184 din 28 noiembrie 2024 a fost publicată Decizia nr. 51/2024 privind examinarea sesizării formulate de Curtea de Apel Braşov – Secţia civilă, în Dosarul nr. 1.734/62/2023.

Text rezumat*, în vigoare la 28 noiembrie 2024:
(*pentru forma actualizată la zi, accesați AICI)

I. Titularul şi obiectul sesizării

Curtea de Apel Braşov – Secţia civilă a dispus, prin Încheierea din 17 mai 2024, pronunţată în Dosarul nr. 1.734/62/2023, sesizarea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, în temeiul dispoziţiilor art. 519 din Codul de procedură civilă, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea chestiune de drept:

În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 58 lit. c) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare (Legea nr. 263/2010), în calculul stagiului complet de cotizare, ce trebuie realizat de către asiguraţii cu handicap mediu, intră şi:

– perioadele asimilate prevăzute de art. 49 alin. (1) lit. b) şi c) din Legea nr. 263/2010;

– perioada suplimentară la vechimea în muncă, acordată pentru perioadele realizate în grupa I sau în grupa a II-a de muncă, în baza legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, la care face referire art. 17 alin. (1) din Legea nr. 263/2010?

II. Analiza Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie

ÎCCJ – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, examinând sesizarea formulată de Curtea de Apel Braşov – Secţia civilă, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile, a subliniat următoarele:
[…]

73. Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept observă că pensia pentru limită de vârstă acordată persoanelor cu handicap nu ar trebui să aibă un regim derogator de la normele generale care reglementează pensia pentru limită de vârstă, sub aspectul modalităţii de stabilire a stagiului complet de cotizare.

74. Astfel, capitolul IV secţiunea 1, intitulată „Pensia pentru limită de vârstă”, din Legea nr. 263/2010 reglementează mai multe categorii de pensii pentru limită de vârstă.

75. Condiţiile generale pentru obţinerea acestei categorii de pensie sunt, potrivit art. 52 coroborat cu art. 53 din Legea nr. 263/2010, atingerea vârstei de 63 de ani pentru femei şi de 65 de ani pentru bărbaţi şi realizarea unui stagiu complet de cotizare de 35 de ani pentru ambele categorii, conform eşalonării prevăzute în anexa nr. 5 a legii, în timp ce prin normele legale ce le urmează acestora au fost reglementate excepţiile de la regulă, instituite în favoarea anumitor categorii de persoane.

76. Potrivit dispoziţiilor art. 58 din Legea nr. 263/2010, persoanele care au realizat un stagiu de cotizare în condiţii de handicap beneficiază de reducerea vârstelor standard de pensionare şi a stagiilor complete de cotizare prevăzute în anexa nr. 5, după cum urmează:

a) cu 15 ani, în situaţia asiguraţilor cu handicap grav, dacă au realizat, în condiţii de handicap grav, cel puţin o treime din stagiul complet de cotizare;

b) cu 10 ani, în situaţia asiguraţilor cu handicap accentuat, dacă au realizat, în condiţii de handicap accentuat, cel puţin două treimi din stagiul complet de cotizare;

c) cu 10 ani, în situaţia asiguraţilor cu handicap mediu, dacă au realizat, în condiţii de handicap mediu, stagiul complet de cotizare.

77. Din textele de lege menţionate rezultă că pensia stabilită potrivit art. 58 din Legea nr. 263/2010 este o pensie pentru limită de vârstă, ai cărei destinatari sunt persoanele care au realizat stagiul de cotizare în condiţii de handicap, pentru care legiuitorul a prevăzut, cu titlu de beneficiu pentru efortul suplimentar depus în muncă în calitate de salariaţi, în raport cu persoanele fără handicap, pentru efectuarea aceluiaşi tip de muncă, reduceri ale vârstei de pensionare şi ale stagiului complet de cotizare în raport cu gradul de handicap. Dacă în cazul handicapului grav vârsta de pensionare se reduce cu 15 ani, în condiţiile în care asiguraţii au realizat cel puţin o treime din stagiul complet de cotizare, pentru handicapul mediu vârsta de pensionare se reduce cu 10 ani, în condiţiile efectuării stagiului complet de cotizare.

78. Sintagma care a generat interpretări diferite a fost aceea de „stagiu complet de cotizare”, din perspectiva includerii sau neincluderii, în calculul acestuia, a perioadelor asimilate reglementate de art. 49 lit. b) şi c) din Legea nr. 263/2010, dar şi a perioadei suplimentare la vechimea în muncă, reglementată de art. 17 alin. (1) din aceeaşi lege.

79. Invocând o „decizie de îndrumare” din 2022 a Casei Naţionale de Pensii Publice, casele teritoriale au revizuit deciziile de pensie pentru persoanele cu handicap, în sensul că au scos din calculul stagiului complet de cotizare perioadele asimilate şi suplimentare, invocându-se considerentele Deciziei Curţii Constituţionale nr. 632 din 9 octombrie 2018 din cuprinsul paragrafului 44 teza ultimă, care fac referire la stagiile realizate după data dobândirii handicapului, în accepţiunea de perioade lucrate efectiv, interpretare ce a generat jurisprudenţă divergentă incipientă, dar şi puncte de vedere diferite la nivelul instanţelor, unele instanţe, minoritar, validând acest punct de vedere.

80. Distinct de controlul de convenţionalitate, pe care unele instanţe îl efectuează în acest tip de cauze din perspectiva ingerinţei statului în drepturile persoanelor particulare ocrotite de Convenţie, este de reţinut că Decizia Curţii Constituţionale nr. 632 din 9 octombrie 2018 nu conţine statuări date în aplicarea dispoziţiilor art. 58 lit. c) din Legea nr. 263/2010, în sensul opiniei minoritare.

81. Astfel, sintagma de stagiu de cotizare realizat nu presupune cu necesitate ca acesta să fi fost executat efectiv în sistem contributiv în cazul persoanelor cu handicap mediu, pe motiv că, astfel cum ar fi statuat Curtea Constituţională, singurul beneficiu pe care legiuitorul l-a recunoscut în situaţia lor este cel al reducerii vârstei de pensionare.

82. Legea nr. 263/2010 operează cu noţiunea de stagiu realizat [definit în art. 3 lit. r) „stagiu complet de cotizare – perioada de timp prevăzută de prezenta lege în care asiguraţii au realizat stagiul de cotizare pentru a putea beneficia de pensie pentru limită de vârstă, pensie anticipată sau pensie anticipată parţială”], în cazul tuturor pensiilor reglementate în această secţiune, care presupun şi existenţa unei perioade contributive (art. 55, 56, 57, 58, 59 din lege), din această componentă nefiind excluse explicit stagiile asimilate.

83. În sprijinul acestei interpretări se reţine că, spre deosebire de noua reglementare conţinută în Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii (Legea nr. 360/2023), nicio normă din cuprinsul legii sau al Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010 nu prevede, în acest caz, excluderea perioadelor asimilate din calculul stagiului complet de cotizare.

84. Cum sintagma trebuie să fie interpretată unitar pentru toate tipurile de pensie în care legea menţionează condiţia realizării stagiului complet de cotizare pentru deschiderea drepturilor de pensie, nici dispoziţiile art. 58 lit. c) din Legea nr. 263/2010 nu pot exclude aplicarea concomitentă a art. 49 alin. (1) lit. b) şi c) din aceeaşi lege, în sensul de a fi incluse stagiile asimilate reglementate de această normă legală în calculul stagiului complet de cotizare realizat de către asiguraţii cu handicap mediu, necesar pentru acordarea pensiei pentru limită de vârstă cu reducerea vârstei standard de pensionare.

85. În consecinţă, şi în cazul persoanelor cu handicap, calculul stagiului de cotizare trebuie să se facă similar cu calculul stagiului de cotizare atunci când se acordă orice alt tip de pensie pentru limită de vârstă, întrucât legea nu distinge. În măsura în care în stagiul de cotizare pentru pensia pentru limită de vârstă sunt incluse stagiile şi vechimile asimilate, atunci nu se poate interpreta că pensia pentru limită de vârstă acordată persoanelor cu handicap nu ar conţine acelaşi algoritm de calcul al stagiului de cotizare.

86. Atunci când legiuitorul a înţeles să deroge de la modul obişnuit de calcul al stagiului de cotizare a făcut-o în mod expres, astfel cum este cazul pensiei anticipate [art. 62 alin. (3) din Legea nr. 263/2010] şi al pensiei anticipate parţiale [art. 65 alin. (3) din lege] în care „la stabilirea stagiului de cotizare necesar acordării pensiei (…) nu se iau în considerare perioadele asimilate prevăzute la art. 49 alin. (1) lit. a)-c)”.

87. Decizia Curţii Constituţionale nr. 362 din 9 octombrie 2018, care a constituit cauza schimbării modului de interpretare şi aplicare a dispoziţiilor art. 58 din Legea nr. 263/2010, nu poate fi interpretată ca modificând algoritmul de calcul al stagiului de cotizare pentru persoanele cu handicap, în primul rând pentru că a avut ca obiect al controlului de constituţionalitate o altă sintagmă din conţinutul normativ al acestui articol, aceea de handicap „preexistent calităţii de asigurat”, pe care a înlăturat-o din dreptul pozitiv, întrucât a considerat-o discriminatorie pentru asiguraţii care au dobândit un grad de handicap în timpul perioadei de asigurare, legea fiind, ulterior, modificată în acord cu această decizie, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2021 pentru modificarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice (Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2021).

88. Curtea Constituţională a reţinut în decizia menţionată, printr-un reviriment de jurisprudenţă, că posibilitatea oferită persoanelor care au realizat un stagiu de cotizare în condiţii de handicap intervenit ulterior calităţii de asigurat, de a obţine pensia de invaliditate, nu reprezintă o compensare completă a faptului că nu beneficiază de pensia prevăzută de art. 58 din Legea nr. 263/2010 (paragraful 33). Operând cu distincţia dintre noţiunea de handicap şi noţiunea de invaliditate, a conchis că beneficiul prevăzut de art. 58 din Legea nr. 263/2010 trebuie să se extindă şi asupra persoanelor care au realizat un stagiu de cotizare în condiţii de handicap ulterior calităţii de asigurat. A apreciat că ceea ce diferenţiază cele două categorii de persoane, respectiv momentul dobândirii handicapului, prin raportare la data la care persoana cu handicap a devenit asigurat în sistemul de asigurări sociale de stat, nu este un element decisiv care, având în vedere scopul urmărit de legiuitor, respectiv acordarea unui beneficiu în materia pensiei pentru limită de vârstă, să anuleze trăsătura comună a celor două categorii de persoane (paragraful 39), iar obiectivul urmărit de legiuitor constă în compensarea condiţiei de handicap prin acordarea în condiţii avantajoase a pensiei pentru limită de vârstă.

89. Instanţa de contencios constituţional a concluzionat că „dispoziţiile art. 58 din Legea nr. 263/2010 vor fi interpretate în sensul că beneficiază de reducerea vârstelor standard de pensionare şi a stagiilor de cotizare toate persoanele care au realizat un stagiu de cotizare în condiţii de handicap, indiferent de momentul dobândirii calităţii de asigurat. Bineînţeles, la verificarea îndeplinirii condiţiei realizării stagiului complet de cotizare, potrivit diferenţierilor operate în prevederile art. 58 lit. a), b) şi c) din Legea nr. 263/2010, vor fi luate în calcul doar stagiile realizate după data dobândirii handicapului, nu şi stagiile realizate anterior datei dobândirii handicapului” (paragraful 44).

90. Acest ultim considerent a determinat în mod eronat adoptarea unei interpretări restrictive, pe de o parte, pentru că obiectul de analiză al controlului de constituţionalitate l-a constituit momentul dobândirii handicapului raportat la cel al calităţii de asigurat şi nu modalitatea de calcul al stagiului de cotizare, iar pe de altă parte, întrucât un stagiu de cotizare realizat după data dobândirii handicapului nu presupune excluderea din calcul a perioadelor asimilate.

91. O interpretare contrară ar crea o situaţie mai grea în ceea ce priveşte atingerea stagiului complet de cotizare pentru persoanele cu handicap mediu prin raportare la o persoană fără handicap care trebuie să îndeplinească aceeaşi condiţie pentru deschiderea drepturilor la pensie şi care poate să îşi asimileze alte tipuri de stagii şi condiţii de vechime.

92. În acest context, este de reţinut faptul că, prin Decizia nr. 388 din 5 iulie 2022, Curtea Constituţională a verificat dacă dispoziţiile art. 58 lit. c) din Legea nr. 263/2010 instituie condiţii de pensionare discriminatorii pentru categoria vizată prin raportare la persoanele care se pensionează în condiţii obişnuite, statuând în sensul că „spre deosebire de asiguraţii cu handicap mediu, asiguraţii fără handicap pot obţine pensia pentru limită de vârstă odată ce au realizat stagiul minim de cotizare doar la atingerea vârstei standard de pensionare, fără ca aceasta să fi fost redusă cu 10 ani” (paragraful 18) şi că „pensia acordată asiguraţilor cu handicap rămâne, chiar şi în condiţiile reglementării ei diferenţiate faţă de cea acordată asiguraţilor fără handicap, o pensie intrinsec legată de realizarea unui stagiu de cotizare, şi nicidecum un beneficiu social, fără nicio componentă contributivă. Simplul fapt că, în ceea ce îi priveşte pe asiguraţii cu handicap mediu, cel mai puţin grav dintre cele 3 categorii de handicap instituite de lege, stagiul complet de cotizare nu este redus, aceştia beneficiind însă de reducerea vârstei standard de pensionare cu 10 ani, nu reprezintă o discriminare faţă de asiguraţii fără handicap, ci reprezintă o opţiune legitimă a legiuitorului prin care s-a acordat importanţă, deopotrivă, condiţiei obiective a acestei categorii de asiguraţi şi principiului contributivităţii pe care se întemeiază sistemul asigurărilor sociale de stat” (paragraful 19). Aceasta înseamnă că diferenţa specifică între cele două tipuri de pensie pentru limită de vârstă o constituie reducerea vârstei standard de pensionare, modalitatea de calcul al stagiului complet de cotizare nefiind afectată.

93. În concluzie, în lipsa unei dispoziţii exprese derogatorii, condiţia privind îndeplinirea stagiului de cotizare este identică, astfel că distincţia dintre cele două tipuri de beneficiari ai pensiei pentru limită de vârstă (persoane cu handicap mediu/persoane fără handicap) se face la nivelul îndeplinirii condiţiei vârstei de pensionare, redusă, în cazul persoanei cu handicap, şi nu prin înlăturarea perioadelor asimilate, în modalitatea în care sunt recunoscute şi la deschiderea dreptului la pensie pentru limită de vârstă în condiţii obişnuite. Ca atare, nu se poate deroga, exclusiv pe calea interpretării unui considerent al instanţei de contencios constituţional cuprins într-un silogism constituind o argumentaţie asupra unei alte dispoziţii din textul de lege, înlăturată tocmai pentru că a fost apreciată a fi în defavoarea beneficiarilor acestui tip de pensie, în stabilirea unui stagiu de cotizare realizat în cazul pensiei pentru handicap, altfel decât în cazul pensiei pentru limită de vârstă.

94. Prin urmare, se impune dezlegarea potrivit căreia, la calculul stagiului de cotizare pentru persoanele cu handicap mediu urmează a se valorifica stagiile asimilate, în aceeaşi măsură în care ele se valorifică în cazul unei pensii pentru limită de vârstă acordate unei persoane fără handicap.

ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE

În numele legii

D E C I D E:

Admite sesizarea formulată de Curtea de Apel Braşov – Secţia civilă, în Dosarul nr. 1.734/62/2023, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile şi, în consecinţă, stabileşte că:

În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 58 lit. c) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, în calculul stagiului complet de cotizare, ce trebuie realizat de către asiguraţii cu handicap mediu, intră şi perioadele asimilate prevăzute de art. 49 alin. (1) lit. b) şi c) din Legea nr. 263/2010 sau perioada suplimentară la vechimea în muncă, acordată pentru perioadele realizate în grupa I sau în grupa a II-a de muncă, în baza legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, la care face referire art. 17 alin. (1) din Legea nr. 263/2010.

Obligatorie, potrivit dispoziţiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.

Pronunţată în şedinţă publică, astăzi, 21 octombrie 2024.

VICEPREŞEDINTELE ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
MARIANA CONSTANTINESCU

Magistrat-asistent,
Elena Adriana Stamatescu


de către

Etichete:

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *